piątek, 26 kwietnia 2024

UM BRZEG newsyInformacja dot. wyników badania ankietowego na temat walorów kulturowych i turystycznych miasta Brzegu

W związku z przystąpieniem do utworzenia parku kulturowego w mieście Brzegu, w dniach od 5 kwietnia do 8 maja 2016 r. zrealizowano badanie ankietowe na temat walorów kulturowych i turystycznych miasta Brzegu. Jego celem było pozyskanie opinii mieszkańców oraz osób przyjezdnych, które zostaną uwzględnione przy najbliższych pracach promocyjnych i planistycznych.
Badanie ankietowe realizowane było przy dużym wsparciu lokalnych organizacji pozarządowych oraz wolontariuszy. Uzyskano bardzo duży odzew wśród mieszkańców Brzegu, ale również Wrocławia, Opola, Oławy i innych pobliskich miejscowości. Zebrano łącznie 641 ankiet, w tym 433 wypełnili mieszkańcy Brzegu. Poniżej przedstawiono skrótowe wyniki ankiety.
Mieszkańcy Brzegu najchętniej chcą spędzać wolny czas w mieście, na świeżym powietrzu. Najczęściej wskazywano odpowiedzi: spędzanie wolnego czasu na plaży miejskiej nad wodą (62% głosów), spacery w parku lub nad Odrą (60% głosów), przejażdżki na rowerze (53%), uczestniczenie w koncercie estradowym (47% głosów). Na miejsce spotkań najczęściej wybierano: Park Wolności (34%), jeden z parków przy Starym Mieście (28%) lub Stare Miasto (10%).
W ankiecie wiele miejsca poświęcono ocenie warunków spędzania wolnego czasu w Brzegu. Najwyżej oceniono parki miejskie, obiekty sportowe oraz zabytki. Natomiast poprawy wymagają możliwości spędzania czasu: nad Odrą, w instytucjach kultury (kino, galerie sztuki), przy grillu oraz infrastruktura rowerowa.
Kwestie historyczne są istotne dla mieszkańców! Aż dwie trzecie ankietowanych uznało, że historia i tradycje Brzegu są dla nich interesujące i chętnie dowiedzą się czegoś nowego, a prawie co piąta osoba wskazała, że pasjonuje się historią miasta i poszukuje informacji na ten temat. Z kolei w odpowiedziach na pytanie o największą atrakcję miasta, którą warto pokazać przyjezdnym, najwięcej głosów otrzymał Zamek Piastów Śląskich wraz z Muzeum Piastów Śląskich (85%), rynek i ratusz (48%) oraz zabudowa staromiejska (39%). Na Piastów Śląskich wskazano również w odpowiedziach na pytanie o lokalne tradycje historyczne, jakie należy wykorzystać w promocji miasta (68%) oraz kolejno: dzieje Brzegu jako miasta-ogrodu, związki miasta z Odrą, historia lokalnego piwowarstwa oraz dzieje miasta jako twierdzy - zebrały podobną ilość głosów (łącznie ok. 35%).
W ocenie ankietowanych, plan utworzenia parku kulturowego daje szansę na poprawę następujących elementów wizerunku miasta: stan budynków (61%), uporządkowanie agresywnych reklam przy ulicach i na budynkach (42%), stan zieleni miejskiej (39%) oraz szansę na promocję miasta w mediach krajowych i zagranicznych (32%). Ankietowani zaproponowali również 215 postaci, które mogły by promować Brzeg. Najwięcej głosów zebrał Kamil Bednarek (61) a drugi był książę Jerzy II, brzeski przedstawiciel śląskiej gałęzi dynastii Piastów (28 głosów).
W ankiecie wskazano również wiele interesujących pomysłów i sugestii dotyczących lokalnych spraw. Wszystkie odpowiedzi zostały przekazane władzom miasta, a pełen raport z badania ankietowego na temat walorów kulturowych i turystycznych miasta Brzegu zostanie wkrótce zamieszczony na stronie Urzędu Miasta.
Serdecznie dziękujemy za wszystkie głosy oraz zaangażowanie w promocję ankiety. Należy podkreślić, że aktywność mieszkańców oraz wysoki poziom merytoryczny udzielanych wypowiedzi, wyróżnia to badanie na tle innych tego typu działań w Polsce.


Opracowanie: Łukasz Dworniczak

 

Nowiny na pasku