poniedziałek, 29 listopada 2021

lyko pjlife promo 2Współcześnie każdego roku na świecie pojawia się aż 80 miliardów nowych ubrań – ta ogromna produkcyjna machina nie pozostaje bez wpływu na środowisko. Np. do stworzenia jednego bawełnianego t-shirtu z sieciówki potrzeba aż 2700 (!) litrów wody.

 

ŁYKOfot. Nadia Szymańska / materiały promocyjne

 

A gdyby tak kupować mniej, rzadziej i mądrzej? Przedstawiamy najciekawsze polskie marki, które postawiły na etyczną modę.

Choć cedowanie odpowiedzialności za zmianę klimatyczną na codzienne, indywidualne wybory każdego i każdej z nas trąci manipulacją (kluczowe są bowiem zmiany systemowe), nie oznacza to, że nie możemy przyczynić się choćby w niewielkim stopniu do poprawy kondycji naszej planety. Słowo-klucz to redukcja. Chodzi o to, by nie tyle kanalizować konsumpcję, ile znacznie ją ograniczać. Dlatego, jeśli mowa o ubraniach, najlepiej jest ich… nie kupować. Zatrważający rozmach produkcji (wspomniane 80 miliardów nowych sztuk rocznie) obrazowo dowodzi tego, że garderoby starczy dla wszystkich i nie trzeba przykładać ręki do nieustannego, niepotrzebnego jej wytwarzania. Nie zawsze jednak posiadamy przywilej masy wolnego czasu, by szperać w second-handach, radykalnie rezygnując z kupna nowych rzeczy. Czasami też po prostu szukamy wyjątkowej sukienki albo wartościowego prezentu. Na szczęście rynek etycznej mody poszerza się także w Polsce, dzięki czemu świadoma konsumpcja staje się możliwa i osiągalna. Co w zasadzie znaczy hasło "etyczna moda"? Wytłumaczmy je na przykładach.

 

NAGO

 

dominik tarabanski nago campaign julia banas 1181

fot. Dominik Tarabański / materiały promocyjne

 

 

Elementy

 

elementy promo

fot. materiały promocyjne

 

 

PULPA

 

pulpa summer promo

fot. materiały promocyjne

 

 

GAU

 

gau promo

fot. materiały promocyjne

 

 

Maszynownia

 

maszynownia promo

fot. materiały promocyjne

 

 

ŁYKO

 

lyko pjlife promo

fot. Nadia Szymańska / materiały promocyjne

 

 

Seaside Tones

 

seaside tones promo

fot. materiały promocyjne

 

 

Alexandra K

 

aleksandra k

fot. materiały promocyjne

 

 

bynamesakke

 

bynamesakke promo

fot. materiały promocyjne

 

 

Roe&Joe

 

roe joe promo

fot. materiały promocyjne

 

 

Osnowa

 

osnowa promo kopiafot. materiały promocyjne

 

 

imprm

 

imprm promo

promo

 

 

picture 7053866 1515761651Autorka: Marcelina Obarska

Absolwentka teatrologii UJ. W Culture.pl redaguje dział Teatr i Taniec. Uczestniczka projektów dramaturgicznych i performatywnych w Polsce i za granicą. Jest autorką kilku tekstów dla teatru.

 

Czytaj więcej, źródło: CULTURE.PL

Logo culture pl

 

 

 

muzy na pasku male