środa, 24 kwietnia 2024

biuroHobby, styl życia, osobowość i wiek to tylko niektóre czynniki wywierające wpływ na sposób pracy. O tym jak lifestyle wpływa na naszą zawodową karierę można przeczytać w najnowszym raporcie Pracuj. pl „Zawodowy Styl życia.

Różne oblicza pracy Polaków”. Raport uwzględnia również pandemię i jej wpływ na kreowanie naszych postaw zawodowych. Także wyzwań jakie w tej przestrzeni stoją przed pracodawcami.

Raport omawia następujące zagadnienia:

 

Relacje międzyludzkie

 

g1

Pierwszym kryterium poruszonym w raporcie jest zagadnienie relacji międzyludzkich w pracy. Jaki jest wpływ zawiązywanych przyjaźni w miejscu pracy? Jakie znaczenie ma tworzenie przyjacielskiej atmosfery w zespole? Z badań wynika, że aż 6 na 10 badanych jest zdania, że przyjaźnie w pracy ułatwiają realizowanie obowiązków zawodowych. W pracy tworzymy małe społeczności, do których wchodzimy z bagażem własnych doświadczeń zawodowych, przeżyć z tego obszaru i życiem prywatnym. Ono nieuchronnie staje się integralne z zawodową sferą życia. Dlatego istotne jest tworzenie komfortowej przestrzeni biurowej w zespole, na co wskazują respondenci. Co sprzyja zawiązywaniu dobrych relacji z członkami zespołu (przed wybuchem pandemii)? Aż 67 procent badanych wskazuje, że najlepiej na integrację wpływają spotkania integracyjne. Kolejno 59 procent wyjazdy integracyjne, 48 procent wskazało warsztaty w zespole.

 

Formy integracji

 

g2

Pandemia koronawirusa spowodowała wstrzymanie wszelkich spotkań i wyjazdów integracyjnych. Przedsiębiorcy zaczęli szukać dla swoich pracowników nowych, innych form zawiązywania relacji, podtrzymywania kontaktów. Głownie poprzez wirtualne spotkania, warsztaty czy wspólne odprawy w formule on line. Poniższa grafika przedstawia znaczenie i wagę aktywności podejmowanych przez pracodawców w ramach budowania relacji w zespole. Określa ich wartość z punktu widzenia pracownika przed jak i w trakcie pandemii koronawirusa w Polsce.

 

Aktywności pracodawców

 

g3

Styl życia w pracy w okresie pandemii wywołanej koronawirusem często ogranicza się do pracy zdalnej. Łączenia sfery zawodowej z wychowaniem dzieci, które spędzały czas w domu. Dlatego w ocenie autorów raportu „Zawodowy Styl życia. Różne oblicza pracy Polaków” to czas sporych zmian w kształtowaniu przestrzeni biurowej i współpracy pomiędzy pracownikami. COVID wykrystalizował szereg nowych wyzwań. Są to: nowa rola biur i przestrzeni biurowej, koordynacja pracy rozproszonego zespołu, zmiany w ofercie benefitów czy zrozumienie stylu życia różnych grup.

 

Styl życia w pracy

 

g4

Przed nami ciekawy czasz punktu widzenia obserwatorów i badaczy życia społecznego. Jak epidemia wpłynie na zmianę naszych postaw i potrzeb w kontekście rozwoju zawodowego i budowania relacji międzyludzkich w pracy? Czy ograniczony kontakt z partnerami z zespołu tylko do wirtualnych spotkań spowoduje spadek zaangażowania w pracę czy wręcz przeciwnie – większą koncentracje na pracy? O tym i innych zagadnieniach będziemy pisali w kolejnych artykułach.

 

IKK

LOGO Warszawska Izba Gospodarcza

Nowiny na pasku