Nowe trendy w podróżach z RPA. Według raportu Ticket to Travel przygotowanego przez program Marriott Bonvoy, w 2026 roku mieszkańcy Republiki Południowej Afryki będą podróżować częściej niż dotychczas
Przeciętny podróżny z RPA planuje sześć wyjazdów rocznie – dwa krajowe, dwa krótkodystansowe i dwa dalekie – a coraz większy wpływ na ich planowanie ma sztuczna inteligencja.
Już niemal połowa (49%) podróżnych z RPA korzystała z narzędzi AI do planowania lub wyszukiwania ofert, a 15% robi to regularnie. Wśród młodszych pokoleń odsetek ten jest jeszcze wyższy – 66% przedstawicieli pokolenia Z i 53% Millenialsów. Rośnie też zaufanie do technologii – 59% ankietowanych deklaruje, że zarezerwowałoby nocleg za pośrednictwem platform wykorzystujących AI, takich jak ChatGPT.
Jednym z nowych trendów jest tzw. „lux-scaping”, czyli dodawanie luksusowego akcentu – pobytu w pięciogwiazdkowym hotelu lub w spa – na początku albo końcu podróży. Taką formę wypoczynku wybiera już 64% mieszkańców RPA, a najczęściej młodsi podróżni. Popularność zyskują także wyjazdy związane z osobistymi pasjami: aż 73% badanych uczestniczyło w podróżach tematycznych, takich jak festiwale muzyczne, wydarzenia sportowe czy wyprawy przygodowe.
Pomimo presji inflacyjnej, połowa respondentów planuje rezerwować podróże w okresach promocyjnych, a 42% korzysta z programów lojalnościowych. Aż 76% zwraca uwagę na wpływ swoich podróży na środowisko, co czyni podróżnych z RPA najbardziej świadomymi ekologicznie w całym regionie EMEA. Jak podkreśla Dorcas Dlamini Mbele z Marriott International, południowoafrykańscy turyści wkraczają w nową erę podróży, w której technologia, zrównoważony rozwój i osobiste doświadczenia wyznaczają kierunek zmian.
