21x30 rozjasnioneMuzeum Piastów Śląskich w Brzegu przygotowało dla zwiedzających nową nie lada atrakcję. Jest to wystawa dwóch obrazów olejnych na płótnie znanych mistrzów światowego formatu: Chłopcy jedzący melon i winogrona BARTHOLOMÉ ESTEBANA MURILLO, wybitnego malarza okresu baroku z Sewilli, oraz JANA BRUEGLA, syna wielkiego Pietera, Prozerpina porwana przez Plutona do czeluści. Płótna te pochodzą z prywatnej kolekcji. Można je oglądać od środy (4 lipca), a gościć będą na brzeskim zamku do końca tego roku.
„Aby w pełni zrozumieć tematykę obrazu Chłopcy jedzący melon i winogrona – pisze o tym arcydziele malarstwa rodzajowego w tekście kuratorskim prof. Juliusz A. Chrościcki – musimy wspomnieć o warunkach życia w XVII-wiecznej Sewilli – wielkim, bardzo ludnym porcie. W dojmującym upale brakowało tam zdrowej wody do picia. Handlowano nią, a jej cena była wysoka. (...)
Murillo, malując biedotę na ulicach, zwracał szczególną uwagę na najmłodszych – dzisiaj określilibyśmy ich jako dzieci ulicy – pozbawionych domu i opieki. Przedstawieni na omawianym płótnie chłopcy nie mają pieniędzy, by kupić trochę czystej wody, i dlatego, odczuwając wielkie pragnienie, jedzą soczyste owoce. Ich bose nogi są brudne, koszula siedzącego na ziemi jest mocno porwana. Drugi chłopak, dzielący nożem melon, na białej koszuli nosi za ciasną marynarkę. Spodnie ma podarte na kolanach.
Katolicki malarz, jakim był Murillo, namalował więc dzieci, którym warto pomóc jako bliźnim w potrzebie. Temat obrazu sugeruje potrzebę ciągłego podejmowania aktów miłosierdzia; nie tylko jednorazowego, darmowego podania spragnionym wody do picia, ale zaopiekowania się porzuconymi”.

 

VIS calosc JPG


Drugi zaś obraz, mitologiczny, to – jak czytamy w opisie rzeczoznawczym M. Piotra Michałowskiego – „scena w mrocznych wnętrzach podziemi, z korytarzami o sklepieniach wspartych na filarach łączonych półkolistymi łukami. Na pierwszym planie po lewej, na tle ciemnych arkadowych otworów odchodzących w głąb korytarzy, rozjaśniona grupa trzech stojących półnagich kobiet: z lewej bogini Demeter, siostra Zeusa, pośrodku odwrócona tyłem jej córka Proserpina (żona Plutona, brata Zeusa) i z prawej Junona, żona Zeusa. Przy nogach Junony widoczny paw, jej atrybut. Nad głowami bogiń widoczny na murze wąż skrzydlaty. Z prawej, uwiązany na łańcuchu przytwierdzonym do filara, trójgłowy pies Cerber (atrybut Plutona), strzegący bramy do świata umarłych. Po prawej widoczny w perspektywie korytarz o półkolistych arkadach, miedzy którymi prześwieca czerwonawe światło (ognia świata podziemnego”.